X
تبلیغات
زندگی بدون عشق هیچ است - عمرتان را زیبا سپری کنید

زندگی بدون عشق هیچ است

عمرتان را زیبا سپری کنید


روزهاي شما، زندگيتان را مي‌سازد. اگر روزهايتان را خوب و شاد سپري كنيد عمرتان زيبا سپري خواهد شد. براي لذت بردن از زندگي بايد سعي كنيم از اتفاقات روزمره و ساده حداكثر استفاده را كرده و آنها را به كام خود شيرين كنيم. براي اين‌كه در زندگي هميشه شاد و راضي باشيد مي‌توانيد به راهكارهاي زير عمل كنيد. مطمئن باشيد كه انجام اين كارها زياد سخت نيست و به امتحانش مي‌ارزد.
1. زيبايي را ستايش كنيد. هر روز ما با انواع زيبايي در اشكال و فرم‌هاي مختلف روبه‌رو مي‌شويم و جاي بسي تاسف است كه اين زيبايي‌ها براي بسياري از مردم به صورت عادت درمي‌آيند، به طوري‌كه حتي ديگر آنها را نمي‌بينند. دوباره به مردم، گياهان، وسايل، ساختمان‌ها و چيزهايي كه در اطرافتان است نگاه كنيد و لحظه‌اي را به ستايش و تقدير از آنها بپردازيد و سعي كنيد ببينيد كه چه چيزي آنها را اينقدر خاص كرده است.
2. لبخند بزنيد. اگر لبخند نزنيد يعني تمام روز خود را هدر داده‌‌ايد. اين حرف بيهوده‌اي نيست. هرگز خود را آنقدر مشغول نكنيد كه فرصت خنديدن پيدا نكنيد يا آنقدر جدي نباشيد كه مانع لبخند زدن شما شود. در عوض اطراف خود را با افراد شاد پر كنيد.
3. به طبيعت برويد. طبيعت يك شفادهنده فوق‌العاده اضطراب و نگراني‌هاي زندگي مدرن است. خوردن ناهار در پارك، قدم زدن در حياطي پر از گل و گياه يا ديدن غروب خورشيد مثال‌هايي ساده براي لذت بردن از طبيعت در طول روز هستند.
4. با اطرافيان ارتباط برقرار كنيد. در بيشتر موارد طرز ارتباط ما با افراد پيرامونمان بيشترين شادي را در زندگي به ما مي‌دهد. شايد بهترين راه لذت بردن از كار، به جاي ارتقاي شغلي، داشتن ارتباطات خوب با همكارانتان باشد كه مي‌تواند در ايجاد لذت در شما بسيار موثر باشد.
5. براي خود لذت‌هاي ساده ايجاد كنيد. نوشيدن يك فنجان چاي داغ، بازي با پسر 8 ماهه‌تان يا پختن يك غذاي عالي؛ شايد اينها فعاليت‌هاي خيلي هيجان‌آوري به نظر نرسند، اما براي خيلي از افراد مي‌تواند ايجاد شادي و نشاط كند. يك لحظه بايستيد و به اين فعاليت‌هاي ساده روزمره توجه كنيد. خواهيد ديد كه با انجام اين فعاليت‌ها، زندگيتان لذت‌بخش‌تر خواهد شد.
6. ياد بگيريد. بين يادگيري مطالب و چيزهاي جديد و شادي ارتباطي قوي برقرار است. براي ايجاد اين ارتباط بايد مغز خود را وادار كنيد تا هر روز چيز جديدي ياد بگيرد. مثلا در راه رسيدن به منزل از محل كار يا بعكس فرصت خوبي براي يادگيري است. مي‌توانيد از كتاب‌هاي جيبي يا نوارهاي آموزشي به اين منظور استفاده كنيد.
7. صبح و شب خود را تغيير دهيد. آيا صبح‌ها با عجله آماده شده و از منزل خارج مي‌شويد؟ آيا شب‌ها تلويزيون را خاموش كرده و مستقيما به رختخواب مي‌رويد؟ مزاياي فراوان يك تغيير كوچك در زندگي روزمره را مي‌توانيد تجربه كنيد. مثلا صبح‌ها مي‌توانيد يك‌ساعت زودتر بيدار شويد و وقتتان را صرف خودتان كنيد يا به مطالعه يا ورزش بپردازيد. شب‌ها قبل از خواب هم مي‌‌توانيد روزتان را مرور كرده و يا مديتيشن انجام دهيد.
موفقيت‌هاي خود را جشن بگيريد. در طول روز مطمئنا به موفقيت‌هاي كوچكي دست مي‌يابيم. شايد شما با يك مشتري بداخلاق به صورت موفقيت‌آميزي ارتباط برقرار كرده و موفق به فروش كالاهايتان شده باشيد يا سر كار از شما تعريف شده باشد. اينها اتفاقاتي نيستند كه ارزش جشن گرفتن داشته باشند اما چرا لحظه‌اي را صرف تشويق خودتان نمي‌‌كنيد؟ تجربه‌تان را با يك فرد ديگر شريك شويد و به خودتان يك ناهار لذيذ هديه دهيد يا خود را از نظر روحي تشويق كنيد.
به جز راه‌هايي كه در بالا گفته شد يك تكنيك ديگر به نام «شادي هر روزه» وجود دارد كه بسيار موثر بوده و راهي است براي اين‌كه زندگي را واقعا زندگي كنيد. اين روش به شما مي‌آموزد به ياد بياوريد امروزي كه در حال زندگي در آن هستيد مي‌‌تواند شاد باشد و بنابراين شما تشويق مي‌شويد كه امروزتان را شاد ‌شاد بگذرانيد. اين بدين معنا نيست كه روزتان را طوري بگذرانيد كه گويي فردايي وجود ندارد. برنامه‌ريزي براي آينده بسيار مهم است اما مهم‌تر اين است كه به خاطر فردا، امروزتان را ناديده نگيريد. به ياد داشته باشيد كه تنها راه رسيدن به آينده‌اي خوب عبور از يك سري از اين «امروز»هاست. با سه گام زير مي‌توانيد اين تكنيك را به‌كار ببريد:
1. از كل روزتان لذت ببريد. انتخاب كنيد كه از هر روز لذت ببريد. صبح زود بيدار شويد و سعي كنيد با ديدي مثبت به آن روز نگاه كنيد و به‌خاطر شروع يك روز جديد هيجان داشته باشيد. بله، گاهي اتفاقات ناگواري به وجود مي‌آيد و روز خوبي را براي ما رقم نمي‌زند اما تصور كنيد كه اگر حداقل سعي كنيد كه شاد باشيد، شانسي براي لذت بردن از زندگي وجود خواهد داشت.
سعي كنيد سر كار هم از وقت‌تان لذت ببريد. بيشتر مردم مي‌دانند كه چگونه در وقت استراحت از آن لذت ببرند اما بسياري از آنها حتي نمي‌توانند تصور كنند كه در هنگام كار هم مي‌توان شاد بود. راه‌حل‌هاي ساده‌اي وجود دارد كه مي‌تواند در اين امر به شما كمك كند.
آنچه را دوست داريد انجام دهيد. البته شايد گفتن اين موضوع ساده‌تر از انجام آن باشد اما به ياد داشته باشيد كه اين كار ممكن است و بايد آن را جزو اهداف كاريتان قرار دهيد.
با همكارانتان رابطه دوستي برقرار كنيد. از بسياري جهات، ارتباط ما با افراد بيشترين شادي را در زندگي به ما مي‌دهد. پس وقت بگذاريد و سعي كنيد كه با همكارانتان دوست شويد.
از كارتان احساس غرور كنيد. حتي اگر زندگي كسي را هم نجات نمي‌‌دهيد اما به هر حال كارتان تاثير مثبتي در جامعه خواهد داشت. پس از شغل‌تان احساس افتخار كنيد. مطمئن شويد كه راجع به خود احساس بهتري پيدا خواهيد كرد.
منتظر روي دادن يك اتفاق براي شاد بودن نباشيد. شانس، پول بيشتر، يك ماشين مدل بالا يا جايي از محل كار كه ديد بهتري داشته باشد نمي‌‌تواند در سطح شاد بودن شما اختلاف فاحشي ايجاد كند. سعي كنيد بي‌دليل شاد باشيد. دلايل كوچك و روزمره زندگي را براي خود بزرگ كرده و به خاطر آنها احساس شعف كنيد.
2. گام‌هاي كوچك برداريد. هر كسي در زندگي خود آرزوهاي بزرگ و اهداف دور از دسترس دارد. انسان‌ها مي‌‌توانند از ترس و شك رنج ببرند. اين بدين معناست كه اگر مراقب نباشيد اين آرزوهاي دور و دراز، خسته‌كننده و رعب‌آور خواهد شد و همين ترس از احساس خستگي مانعي در برابر رسيدن به آرزوها و اهداف است. اما واقعيت اين است كه اتفاقات و دستاوردهاي بزرگ، ناشي از برداشتن گام‌‌هاي كوچك است. يك سفر خيلي طولاني با يك گام آغاز مي‌شود. پس هر روز سعي كنيد كه يك گام كوچك به اهدافتان نزديك شويد.
همين‌كه احساس كنيد در حال پيشرفت به سمت هدفتان هستيد احساس شادي مي‌كنيد. سعي كنيد هر روز حداقل يك درصد پيشرفت كنيد. شايد اين مقدار، زياد به نظر نرسد اما تصور كنيد كه اين تغييرات كوچك پس از طي يك ماه چقدر مي‌‌تواند زياد باشد. پس سعي كنيد يك درصد شادتر و سلامت‌تر از ديروز باشيد و ببينيد كه چه روي خواهد داد.
3‌. عادات خود را به عاداتي روزانه تبديل كنيد. انگيزه، عامل پيشرفت است. فاصله در كارهايي كه انجام مي‌‌دهيم باعث كاهش انگيزه مي‌شود و عادات خوب را از بين مي‌برد. مثلا وقتي فاصله‌اي بين ورزش كردن روزانه ايجاد مي‌شود و چند روزي به دليلي ورزش نمي‌‌كنيم به خودمان مي‌گوييم: «فردا ورزش خواهم كرد» و اين كار باعث مي‌شود كه اين عادت خوب كم‌كم از بين برود. اما اگر هر روز سر ساعت مشخصي ورزش كنيم اين عادت، روزمره مي‌شود و ديگر آن را پشت گوش نخواهيم انداخت.

پس سعي كنيد عادات خوب خود را به صورت روزمره انجام دهيد. برخي از عادات خوب عبارتند از:

- مغزتان را ورزش دهيد. ورزش مغز به اندازه ورزش بدني مهم است. حل كردن جدول، كوئيز و سودوكو مي‌تواند خيلي مفيد باشد.
- نخ ‌‌دندان بكشيد. اين كار باعث مي‌شوم جرم بين دندان‌ها از بين برود و عاملي در برابر حملات قلبي و سكته است و مي‌تواند 4 تا 6 سال به زندگي شما بيفزايد.
- با دوستانتان ارتباط بيشتري برقرار كنيد. فرستادن ايميل يا اس‌ام‌اس به صورت روزانه به دوستانتان وقتي از شما نمي‌گيرد اما رابطه شما را با دوستانتان افزايش مي‌دهد و آن را تقويت مي‌كند.
به هر طريق ممكن سعي كنيد شاد باشيد و از زندگي لذت ببريد، اين رمز داشتن يك زندگي خوب و پربار است. 

+ نوشته شده در  جمعه بیست و هشتم اسفند 1388ساعت 22:10  توسط محسن جناتی حور  |